رد ادعاهای نتانیاهو درباره پیروزی علیه ایران توسط ۷۳ درصد شهرک‌نشینان

طبق نتایج یک نظرسنجی جدید، اکثریت شهرک‌نشینان صهیونیست، ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در مورد تحقق دستاوردهای بزرگ نظامی در تقابل با ایران را غیرواقعی و کذب دانستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک نظرسنجی تازه در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از شهرک‌نشینان صهیونیست ادعاهای بنیامین نتانیاهو درباره تحقق «دستاوردهای بزرگ» در جنگ علیه ایران را باور ندارند.

بر اساس این نظرسنجی، حدود ۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان، سخنان نخست‌وزیر اسرائیل درباره موفقیت‌های ادعایی در این جنگ را رد کرده‌اند؛ موضوعی که بازتابی از تردید گسترده در افکار عمومی رژیم صهیونیستی نسبت به روایت رسمی تل‌آویو از تحولات اخیر ارزیابی می‌شود.

نتانیاهو در روزهای گذشته بارها مدعی شده بود اسرائیل به موفقیت‌های مهمی در برابر ایران دست یافته است.

 

ادامه مطلب

اعتراف تلخ صهیون

براساس نظرسنجی دانشگاه عبری اورشلیم با همکاری مؤسسه آگام که دیروز منتشر شد‌؛ اکثریت قاطع صهیونیست‎ها به‎ نتایج جنگ با ایران و چشم‎انداز مفاهمه‎‌نامه میان تهران و واشنگتن نگاهی کاملا منفی دارند‌؛ تا جایی که ۹۲/۱درصد از آنان معتقدند جمهوری اسلامی ایران در این نبرد پیروز شده است.

بر پایه این افکارسنجی، حتی در میان رأی‌دهندگان حامی بلوک راست‌گرا به‎‌سرکردگی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ۹۳/۱درصد معتقدند که ایران پیروز این میدان بوده است. تحت همین فشار سنگین ساکنان فلسطین اشغالی، یسرائیل کاتس، وزیر جنگ اسرائیل صراحتا بر عدم عقب‌نشینی از خاک لبنان تاکید کرد.  افزون بر این، ۸۲/۹درصد از شرکت‌کنندگان در این افکارسنجی بر این باورند که نبرد شش‌هفته‌ای با ایران، امنیت بلندمدت اراضی اشغالی را تضعیف کرده است. همچنین ۸۶‌درصد از آنان نسبت به پیامدهای این جنگ و توافق میان آمریکا و ایران دیدگاهی منفی دارند‌؛ توافقی که بدون هرگونه دخالت و نظرخواهی از مقامات تل‎آویو شکل گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که ۸۷/۸درصد از صهیونیست‎ها اعتقاد دارند، تل‎آویو در دستیابی به اهداف تهاجم نظامی ناکام مانده یا تنها بخش کوچکی از این خواسته‌ها را محقق کرده است. این در حالی است که پیش از این، مقامات تل‌آویو و واشنگتن اعلام کرده بودند نابودی برنامه هسته‌ای، رفع تهدیدهای موشکی و در نهایت سرنگونی حکومت ایران، از اهداف اصلی جنگ تحمیلی سوم قلمداد می‎شود.

بی‎اعتمادی به ‎مقامات
یافته‌های این نظرسنجی همچنین نشان‌دهنده بحران گسترده‌تر بی‌اعتمادی نسبت به تصمیم‎‏سازان تل‎آویوست‌؛ چراکه نزدیک به سه‌چهارم شرکت‌کنندگان، یعنی ۷۲/۵درصد، ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را مبنی بر دستاوردهای چشمگیر و رفع تهدید وجودی باور ندارند. افزون بر این، ۵۶/۴درصد از پاسخ‌دهندگان، نحوه مدیریت جنگ را از سوی او «ناموفق» یا «ضعیف» ارزیابی کرده‌اند. در مقابل، تنها ۲۶/۵درصد از جامعه آماری، عملکرد نخست‌وزیر را در این تهاجم «خوب» یا «عالی» قلمداد می‌کنند و ۱۷/۱درصد نیز این مدیریت را در سطح «متوسط» دانسته‌اند. این افکارسنجی در عین حال از پیامدهای سیاسی سنگین برای شخص نتانیاهو حکایت دارد‌؛ به گونه‌ای که میزان حمایت عمومی از نخست‌وزیری او، از ۴۰/۵درصد در اوایل ماه مارس به ۲۹/۴ درصد در ژوئن سقوط کرده است.

انزجار از ترامپ
یافته‌های این افکارسنجی علاوه بر این، خشم عمیق ساکنان اراضی اشغالی را از عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در هدایت جنگ و پیامدهای بعدی آن آشکار کرد. این تحولات، تفاهم با ایران را نیز شامل می‌شود‌؛ رویدادی که به‌شدت در میان اسرائیلی‌ها نامحبوب است.  بر پایه آمار به دست آمده، ۶۹/۱درصد از شرکت‌کنندگان، رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در مدیریت نبرد را «ناموفق» یا «ضعیف» ارزیابی کرده‌اند، در حالی که تنها ۱۰/۸درصد از پاسخ‌دهندگان این عملکرد را «خوب» یا «عالی» قلمداد می‌کنند. در راستای همین روند ایتامار بن‎گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی تصریح کرد که ما باید بدانیم چگونه به رئیس‌جمهور ترامپ «نه» بگوییم‌؛ آتش‌بس (با محورمقاومت) یک اشتباه بود.  در پاسخ به این پرسش که آیا تل‌آویو باید حملات نظامی گسترده خود را علیه حزب‌الله، از‌جمله هدف قرار دادن بیروت، از سر بگیرد، ۴۸/۲درصد از پاسخ‌دهندگان موافقت خود را اعلام کردند. این موافقت حتی با وجود خطر شکل‌گیری تنش با دونالد ترامپ مطرح می‌شود‌؛ رئیس‌جمهوری که پیش از این، ناخشنودی‌اش را از تداوم نبردها در لبنان نشان داده بود. در سوی دیگر، ۲۰/۹درصد از شرکت‌کنندگان با این رویکرد مخالفت کردند و ۳۰/۹درصد همچنان مردد بودند.

فروپاشی طرح اسرائیل بزرگ
طراحان این نظرسنجی در پایان از پاسخ‌دهندگان پرسیدند که آیا نبردهای رژیم‌صهیونیستی علیه جنبش‎های حماس و حزب‌الله، هدف «پیروزی مطلق» را محقق کرده است یا خیر‌؛ شعاری که بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگی وی در ۳۱ ماه گذشته، یعنی از زمان عملیات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس و آغاز جنگ در غزه و مناطق پیرامونی، همواره مروج آن بوده‌اند.  نتایج نشان داد تنها ۱۲/۲درصد از شرکت‌کنندگان باور دارند که تل‎آویو موفق شده بیشتر اهداف نهفته در ادعای «پیروزی مطلق» را عملی کند. این افکارسنجی اهداف مذکور را مواردی همچون سرنگونی حکومت حماس در غزه، آزادی اسرا و در نهایت نابودی توانمندی حزب‌الله در لبنان تعریف کرده است. افزون بر این، ۶۱/۳درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که اسرائیل اصلا به این اهداف دست‌نیافته است‌؛ در حالی که ۲۶/۵درصد دیگر میزان موفقیت تل‌آویو را در حد تحقق «برخی» از خواسته‌های یادشده ارزیابی کردند. نتایج فوق حاکی‎ از شکست معماری امنیتی مدنظر کابینه رژیم صهیونیستی در منطقه غرب‌آسیاست که احتمالا توسط جانشین نتانیاهو بعد انتخابات اکتبر جاری باید مورد بازبینی قرار گیرد تا چرخش به راهبردهای تدافعی مقابل جهش مجدد محور مقاومت بازگردد.

ادامه مطلب

نظرسنجی اسرائیلی: ۹۲ درصد اسرائیلی‌ها ایران را پیروز جنگ می‌دانند

نتایج یک نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که اکثریت قاطع شهرک‌نشینان، ایران را پیروز جنگ اخیر می‌دانند و هم‌زمان بحران بی‌اعتمادی به رهبری سیاسی رژیم صهیونیستی، به‌ویژه بنیامین نتانیاهو، تشدید شده است.

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب،بر اساس نتایج نظرسنجی وبگاه «تایمز آو اسرائیل»، ۹۲.۱ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند جمهوری اسلامی ایران برنده جنگ اخیر بوده است. همچنین نگاه غالب پاسخ‌دهندگان به جنگ علیه ایران و توافق پس از آن میان تهران و ایالات متحده، منفی ارزیابی شده است.

این نظرسنجی با مشارکت ۳۶۴۴ نفر و توسط دانشگاه قدس با همکاری مؤسسه آگام در فاصله زمانی ۱۷ تا ۲۰ ژوئن انجام شده و تصویری روشن از افکار عمومی اسرائیلی‌ها پس از توافق ایران و آمریکا ارائه می‌دهد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، حتی در میان رأی‌دهندگان حامی جریان راست به رهبری بنیامین نتانیاهو نیز ۹۳.۱ درصد ایران را طرف پیروز این جنگ دانسته‌اند.

باور گسترده به ناکامی اسرائیل در تحقق اهداف جنگ

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد ۸۲.۹ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند عملیات نظامی شش‌هفته‌ای علیه ایران، در بلندمدت امنیت اسرائیل را تضعیف کرده است. علاوه بر این، ۸۶ درصد پاسخ‌دهندگان نیز نسبت به نتایج جنگ و توافقی که آمریکا بدون مشارکت یا هماهنگی با تل‌آویو با ایران منعقد کرده، دیدگاهی منفی دارند.

از سوی دیگر، ۸۷.۸ درصد از شرکت‌کنندگان بر این باورند که اسرائیل در دستیابی به اهداف اعلام‌شده خود از آغاز حمله به ایران شکست خورده یا تنها بخشی از این اهداف را محقق کرده است. پیش‌تر، اسرائیل و ایالات متحده اعلام کرده بودند که هدف از این عملیات، نابودی برنامه هسته‌ای ایران، رفع تهدید موشکی و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بوده است.

تشدید بحران اعتماد به رهبری اسرائیل

نتایج این نظرسنجی همچنین از تعمیق بحران اعتماد عمومی به رهبران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی حکایت دارد؛ بحرانی که پس از جنگ اخیر و ناکامی در تحقق اهداف اعلامی، بیش از پیش نمایان شده است.

ادامه مطلب

نسبت ما و پیام تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای

پیام آیت‌الله سیدمجتبی خامنه‌ای درباره تفاهم‌نامه میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا، شاید مهم‌تر از امضای آن متن و حتی مهم‌تر از آغاز و لحظه آتش‌بس جنگ باشد. پیامی کوتاه اما بسیار معنابخش که از لحظه انتشار، محل بحث‌های زیادی قرار گرفت و احتمالاً در تاریخ سیاسی ایران به نقطه عطف مهمی تبدیل خواهد شد.
برای توضیح و تبیین اهمیت این پیام و اینکه اثر آن بر صحنه سیاست داخلی و خارجی ما چه خواهد بود، نکات قابل توجهی وجود دارد که در این متن به‌صورت اجمالی مرور می‌کنیم:

یکم.
با وجود اینکه دولت و نهادهای قانونی مسیر و سازوکار تعبیه‌شده برای امضای تفاهم‌نامه را طی کرده بودند، بدنه اجتماعی نیاز داشت نظر نفر اول حاکمیت درباره یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی تاریخ ایران را بداند و تحلیل‌ها و اخبار مختلف را که به شایعات دامن می‌زد کنار بگذارد.
پیام رهبری در قدم اول روشن‌کننده و شاخصی مهم در فهم نظر نفر اول حاکمیت بود و نشان داد مجوز امضای تفاهم‌نامه به‌صورت «مشروط» داده شده است.
زیر سایه تبلیغات سهمگین دشمن از ۹ اسفند ۱۴۰۴ که می‌خواستند القا کنند با ایرانی جدید از حیث فقدان رهبری در صحنه اداره کشور مواجه هستیم، پیام اخیر تسلط ایشان بر اوضاع را نشان داد، حتی میزان صراحت و صداقت بالای پیام که خبر از تفاوت نظری ایشان درباره تفاهم‌نامه می‌دهد، وابسته به «اعتمادبه‌نفس» رهبریِ مسلط به امور است و مجوز «مشروط» و درمیان‌گذاشتن آن با آحاد ملت نیز متکی به این امر است.

دوم.
نمی‌توان پیام رهبر انقلاب درباره تفاوت نظر درباره تفاهم‌نامه را دست گرفت و از آن برای وحدت‌شکنی استفاده کرد، چون رهبر انقلاب پیش از این نه به‌صورت مشروط، بلکه قطعی، تبدیل «اختلافات موجه به تفرقه و شکاف» را مردود کردند.
به همین واسطه، آیت‌الله خامنه‌ای واسطه‌ها را برای اعلام نظر ایشان حذف و اعلام کردند خودشان به تعهد رئیس‌جمهور و اعضای شعام اعتماد کردند.
بی‌اعتمادی اگر هست که هست، به طرف دوم این تفاهم‌نامه یعنی آمریکاست، بنابراین باید با قبول همه ابعاد نظر رهبری، پرچم دفاع از ایشان را برداریم و همان‌قدر که از رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به‌عنوان دو مسئول مستقیم مذاکرات، توقع مسئولیت‌پذیری داریم خودمان در مقام مطالبه، مسئولیت‌پذیر باشیم و اختلافِ حتی موجه را به تفرقه و شکاف تبدیل نکنیم.
همان‌طور که رهبری «مسئولین امر» را دارای «حسن نظر» معرفی می‌کنند تا به روشنی به بدنه اجتماعی نسبت رهبری انقلاب با مسئولان را معلوم کنند. این روشنگری صادقانه نعمتی در اختیار مدافعان و منتقدان تفاهم است.

سوم.
پیام رهبری مردود کردن علنی دوگانه‌ای خطرناک بود که یک طرف آن متن تفاهم را «عین نظر رهبری» و طرف دیگر آن را «تحمیل به رهبری» معرفی می‌کردند.
طرف اول با عبارت «بنده علی‌الاصول نظر دیگری داشتم» رد شد و طرف دوم با عبارت «از باب تعهدی که رئیس‌جمهور محترم به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی از طرف خود و سایر اعضا در پاسداشت حقوق ملت ایران و جبهه مقاومت به بنده دادند و تصریح به قبول مسئولیت آن نمودند، اجازه آن را صادر نمودم.»
در بخش دوم رهبری خبر از «مجوز مشروط» به امضای تفاهم‌نامه می‌دهند که قاعدتاً باید در چهارچوب مورد قبول ایشان بوده باشد. ضمن اینکه فردی با قدرت آیت‌الله خامنه‌ای هیچ‌گاه زیر بار تحمیل نمی‌رود؛ در همین پیام به ملت ایران خبر دادند در صورت عبور دشمن از شروط تعیین‌شده، مجوز قبلی از بین می‌رود وگرنه نیازی به درمیان گذاشتن آن با ملت نبود.

چهارم.
از موضع عقل انقلابی که در نهاد ولی‌فقیه ظهور پیدا می‌کند، آیت‌الله سیدمجتبی خامنه‌ای ابزار فشار به مذاکره‌کننده ایرانی را از دشمن آمریکایی گرفت، چون دولت آمریکا طی چند دهه اخیر نشان داده اگر طرف مقابل را محتاج و تشنه یک توافق تصور کند، آن را دور از دسترس قرار خواهد داد و بازیِ بدون‌انتهایی ترتیب می‌دهد. حالا با موضع اصولی رهبری ایران آمریکایی‌ها می‌دانند مذاکره‌کننده ایرانی نه‌تنها نمی‌خواهد به هر نوعی توافق کند که اگر «توافق خوب» از حیث منافع ملی ایران ممکن نباشد، تعهد به توقف مسیر داده است.
در این نقطه از زاویه سیاست داخلی اگر منتقدان می‌خواهند تحولات پیشِ رو منطبق با نظر رهبری پیش برود، باید معیارهای یک «توافق خوب» شدنی را تکرار و مطالبه کنند، نه اینکه هرگونه «توافق نکردن» را معیار قرار دهیم.
نکته اخیر برآمده از این پیش‌فرض مهم است که چه مدافعان و چه منتقدان، ایران را در فرامتن جنگ پیروز میدان می‌دانند و باید تلاش شود در «متن نهایی» این پیروزی ثبت شود. به عبارتی اتصال پیروزی ایران در میدان به میز مذاکره می‌تواند در یک «توافق خوب» بروز پیدا کند، توافق خوب هم در شروط رهبری روشن است.

ادامه مطلب

حزب‌الله: به هرتجاوزی پاسخ می‌دهیم/ ایران به حمایت از لبنان متعهد است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در سایه تحولات اخیر لبنان در سطح تداوم نقض آتش بس توسط رژیم صهیونیستی و حملات وحشیانه این رژیم به لبنان و پاسخ متقابل و کوبنده مقاومت، همزمان با اصرار دولت لبنان به انجام مذاکرات مستقیم و شرم آور با دشمن صهیونیستی، علی فیاض، از نمایندگان برجسته فراکسیون حزب الله در پارلمان لبنان طی سخنانی اعلام کرد: توافق حاصل شده میان ایران و آمریکا که بر لزوم آتش بس جامع در لبنان تاکید دارد و حمایت قاطع نظامی و دیپلماتیک ایران از مردم لبنان با آمادگی جدی برای ادامه این نقش تا زمان خروج اشغالگران صهیونیست از خاک کشور ما همگی دلایلی هستند که می‌توانیم به خاطر آنها از یک توازن موثر با دشمن صهیونیستی صحبت کنیم که افق را برای وادار کردن آن به خروج از سرزمین ما باز می‌کند.

علی فیاض در جریان سخنرانی خود در یک مراسم یادبود، با انتقاد شدید از موضع انفعالی دولت لبنان در تسلیم شدن مقابل دیکته‌های آمریکا و مذاکرات مستقیم با صهیونیست‌ها اظهار داشت: آنچه مایه تاسف است، این است که نقش مقامات لبنانی، مواضع آنها، عملکرد مذاکراتی آنها و محاسبات داخلی لبنانی آنها باعث شده است که خود را خارج از معادله قدرت در مقابله با دشمن، محافظت از مردم لبنان و آزادسازی سرزمین قرار دهند.

وی افزود: متاسفانه اولویت دولت لبنان انحصار سلاح است، نه آزادسازی سرزمین. تمام مواضع قبلی، اشتباهات مکرر و اصرار بر عملکرد ضعیف، گیج‌کننده و تسلیم‌آمیز مذاکره در برابر دشمن، بیانگر این رویکرد منفعلانه دولت است.

این نماینده حزب الله تاکید کرد: تحولات ناشی از توافق آمریکا و ایران دولت لبنان را در برابر آزمون جدیدی قرار داده و باید بر اساس این مسیر حرکت کند و به آن پایبند باشد. دولت لبنان باید اولویت آتش بس را حفظ کند و در جلوگیری از آزادی حرکت دشمن و تعیین جدول زمانی بی‌قید و شرط برای عقب‌نشینی اسرائیل قاطع باشد.

علی فیاض تصریح کرد: دولت لبنان باید موضعی قاطع اتخاذ و اقداماتی را اجرا کند که به نقشه صهیونیست‌ها برای آزادی عمل در لبنان و ترورهای آن پایان دهد؛ چیزی که نقض حقوق لبنانی‌ها و بی‌توجهی به جان آنهاست. آنچه ما از دولت می‌خواهیم، ​​حداقل چیزی است که مردم لبنان از دولت خود انتظار دارند، تا بتواند چیزی را برایشان فراهم کند که دست کم احساس کنند واقعا یک دولت دارند.

نماینده مذکور فراکسیون مقاومت خاطرنشان کرد: موضع مقاومت، روشن، بدون ابهام، غیرقابل مذاکره و بدون عقب‌نشینی است. آتش‌بس در حالی که دشمن به هدف‌گیری و ترورهای خود ادامه می‌دهد، بی‌معنی است. حق دفاع از خود برای ما تثبیت شده و قابل چانه زنی یا معامله نیست.

این نماینده حزب الله گفت: هر اقدام تجاوزکارانه دشمن صهیونیستی به ما حق آشکاری برای پاسخ می‌دهد و ادامه حضور هر نظامی صهیونیست در خاک لبنان، مشروعیت مقاومت در جنگیدن و مبارزه با اشغالگران را تایید و تثبیت می‌کند.

ادامه مطلب

درگیری‌های سنگین در جبهه جنوب/ کمین حزب الله برای اشغالگران صهیونیست

منابع خبری از ناکامی صهیونیست ها در پیشروی به سمت منطقه «علی الطاهر» زیر آتشبار موشکی حزب‌الله خبر می دهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع خبری از درگیری‌های شدیدی میان رزمندگان حزب‌الله و نیروهای ارتش اشغالگر صهیونیستی در منطقه علی الطاهر در جنوب لبنان خبر دادند.

بر اساس گزارش منابع رسانه ای لبنان، نظامیان اشغالگر صهیونیست تلاش داشتند به سمت تپه «علی الطاهر» در جنوب لبنان پیشروی کنند که همزمان، رزمندگان حزب‌الله نقاط استقرار و تجمع نیروهای اشغالگر را هدف رگبارهای پیاپی موشکی خود قرار داد.

کمین حزب الله برای اشغالگران صهیونیست

در ادامه تحرکات ارتش رژیم صهیونیستی برای نفوذ به عمق خاک لبنان، رزمندگان حزب‌الله با  ایجاد کمین و انفجار یک بمب قدرتمند، موفق شدند یگان متجاوز صهیونیستی را که در حال پیشروی به سمت منطقه «علی الطاهر» در جنوب لبنان بود، هدف قرار دهند و ضربات سنگینی به نظامیان صهیونیست وارد کنند.

شبکه کان: 4 نظامی اسرائیلی در حمله پهپادی حزب‌الله کشته شدند

شبکه «کان» رژیم اسرائیل گزارش داد: نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که چهار نظامی (صهیونیستی) پس از آن کشته شدند که تانک آن‌ها توسط یک پهپاد تهاجمی حزب‌الله که به کلاهک جنگی موشک ضدزره(تانک) مجهز بود، هدف قرار گرفت.

زمین‌گیر شدن تجهیزات ارتش اسرائیل در جنوب لبنان

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد به دلیل شرایط میدانی، دسترسی به تانک آسیب‌دیده‌ای که فرمانده گردان و شماری از نظامیان ارتش اسرائیل در داخل آن کشته شده‌اند، در جنوب لبنان ممکن نیست.

ادامه مطلب

راهکار آینده جنگ در نگاه مردم

در یکی دیگر از نظرسنجی‌های انجام‌شده، از مردم سؤال شده است: «به نظر شما برای آینده جنگ کدام راهکار مناسب است؟»

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، ۵۲/۵ درصد از شرکت‌کنندگان، ادامه جنگ را مناسب‌ترین راهکار دانسته‌اند، در حالی که ۴۱/۹ درصد، توافق با آمریکا را به‌عنوان گزینه مطلوب‌تر انتخاب کرده‌اند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی در این زمینه به‌طور کامل یکدست نیست، اما در مجموع گرایش به ادامه جنگ در میان پاسخ‌دهندگان بیشتر از گرایش به توافق بوده است. در عین حال، فاصله نه‌چندان زیاد میان این دو گزینه نشان می‌دهد که بخش بزرگی از جامعه همچنان به راه‌حل‌های مبتنی بر تفاهم، مذاکره و کاهش تنش نیز توجه دارد.

از منظر افکارسنجی، این نتایج حاکی از آن است که جامعه در مواجهه با مسائل راهبردی و آینده‌ساز، دارای دو رویکرد اصلی است: رویکردی که بر ادامه مسیر تقابلی تأکید دارد و رویکردی که توافق و حل‌وفصل از طریق مذاکره را ترجیح می‌دهد. همین دوگانگی می‌تواند مبنایی مهم برای تحلیل فضای اجتماعی و سیاسی و نیز درک انتظارات متفاوت مردم از تصمیم‌گیران باشد.

ادامه مطلب

نظر مردم در خصوص پایان جنگ بر اساس شروط دهگانه ایران

در یک نظرسنجی دیگر مردم نظراتشان را در خصوص پایان جنگ بر اساس شروط دهگانه ایران گفته‌اند.طبق نتایج این پیمایش ۸۳/۸ درصد از مردم موافق پایان جنگ بر اساس شروط دهگانه ایران هستند این در حالی است که تنها ۶/۵ درصد از مردم گزینه مخالف را انتخاب کرده‌اند. ۷/۶ درصد نیز گزینه متوسط را انتخاب کرده‌اند.در بین موافقان ۴۱/۹ درصدد کاملا موافق و ۴۱/۹ درصد موافق هستند. از بین مخالفین هم ۲ درصد کاملا مخالف و ۴/۵ درصد گزینه مخالف را انتخاب کرده‌اند.

ادامه مطلب

نظر مردم درباره توانمندی نیروهای مسلح در مقابل آمریکا

به گزارش سراج۲۴؛ طبق نظرسنجی‌هایی که اردیبهشت‌ماه توسط پژوهشکده مطالعات و تحقیقات دانشگاه جامع انقلاب اسلامی انجام شده است، مردم به پرسش‌هایی پاسخ داده‌اند. طی یکی از نظرسنجی‌ها از مردم پرسیده شده که «چقدر به توانمندی نیروهای مسلح ایران در مقابل آمریکا اعتماد دارید؟»نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که ۷۵/۳ درصد تا حد زیادی به نیروهای مسلح در مقابل آمریکا اعتماد دارند. طبق جزئیات این نظرسنجی، ۴۶/۱ درصد خیلی زیاد، ۲۹/۲ درصد نیز به میزان زیاد به نیروهای مسلح اعتماد دارند. ۱۴ درصد گزینه تاحدی، ۵/۱ کم و ۳ درصد نیز گزینه خیلی کم را انتخاب کرده‌اند.

ادامه مطلب

۶۲.۵ درصد مردم، ایران را پیروز جنگ می دانند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم گفت: ۶۲.۵ درصد از جامعه معتقدند ایران در شش ماه آینده به پیروزی نهایی در جنگ دست می‌یابند

به گزارش شفقنا از ایکنا، علی سعیدی، در نشست خبری «ارائه نتایج پیمایش ملی ایرانیان در جنگ رمضان و معرفی فعالیت‌های رصدخانه اجتماعی دانشگاه قم» اظهار داشت: یافته‌ها بیانگر آن است که پایداری نظام جمهوری اسلامی و ایران در دیدگاه عموم مردم سطح بالایی دارد.

وی افزود: در گزارش افکارسنجی ملی بخش نگرش ایرانیان به دفاع و رهبری، ۸۲.۹ درصد از مردم از عملکرد رهبری رضایت داشتند، ۶۹.۳ درصد برای دفاع از کشور آمادگی خود را اعلام کردند، بیش از دو سوم جامعه اطاعت از رهبری منتخب مجلس خبرگان تایید کردند، عملکرد رهبری در مقایسه با حاکمان ۵۰۰ سال اخیر ایران؛ عالی و قابل قبول توصیف شده است.

وی ادامه داد: همچنین سه چهارم پاسخگویان الگوی ولایت فقیه را بسیار کارآمد می‌دانند. در بخش حمایت از راهبرد نظامی و عملکرد در میدان؛ ۸۲.۳ درصد برای فداکاری جانی و مالی اعلام آمادگی کردند، ۸۰ درصد از عملکرد نیروهای مسلح رضایت داشتند، ۸۷.۹ درصد تصمیم تقابل نظامی را از ابتدای جنگ صحیح می‌دانستند، ۴۰.۷ درصد علت آغاز جنگ را تلاش آمریکا برای استعمار ایران، ۲۴ درصد اعتماد دولت چهاردهم به آمریکا و ۲۰.۸ درصد زیاده‌خواهی اسرائیل دانستند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم اضافه کرد: ۶۲.۵ درصد از جامعه معتقدند ایران در شش ماه آینده به پیروزی نهایی در جنگ دست می‌یابند، ۵۷.۵ درصد معتقدند تنش باید تا خروج کامل آمریکا از منطقه ادامه یابد، همچنین اکثریت جامعه؛ ۶۹.۸ درصد معتقدند شکست ایران در برابر آمریکا منجر به وضعیتی فاجعه‌بار برای کشور خواهد شد.

ادامه مطلب
  • 1
  • 2